Monday, May 14, 2012

Muzium



sumber : Wikipedia

Muzium Salvatore ferragamo baru-baru ini melancarkan pameran memperbaharui koleksi dengan membuka sebuah rancangan baru dipanggil 'idea, model, ciptaan'.Rancangan ini menumpukan kepada paten dan cap dagangan Salvatore ferragamo, dari 1927 - tahun beliau kembali ke itali dari amerika sehingga 1960 kematiannya.

Terletak di Florence, di Leaf Palazzo Spini Feroni, muzium itu dibuka kepada orang ramai pada tahun 1995 oleh keluarga Ferragamo, dalam usaha untuk menggambarkan kualiti seni Ferragamo dan peranan penting yang dimainkan dalam sejarah reka bentuk kasut dan fesyen antarabangsa

Selain gambar, paten, lakaran, buku, majalah dan kayu berlangsung kaki pelbagai terkenal, muzium menawarkan koleksi menarik 10,000 model yang direka oleh Ferragamo dari akhir tahun 1920-an hingga 1960, tahun kematiannya.

Kasut, dipaparkan pada putaran dwitahunan, dipilih setiap kali mengikut tema tertentu yang berurusan dengan isu-isu baru dan membenarkan dalam bidang baru siasatan. Kasut, semua kerja-kerja ketukangan ditapis, reka bentuk mereka dan bahan-bahan, mengumumkan minda seorang artis yang sentiasa berhubung dengan mood budaya masa.  

Salvatore sering mencari dan mendapati idea, inspirasi dan kerjasama daripada artis terkemuka pada zamannya. 
Pada tahun 1995 Salvatore Ferragamo Museum, yang berdedikasi untuk kasut dan sejarah syarikat, dibuka di Palazzo Spini Feroni, di Florence. Pada Disember 2006, Muzium dibuka semula di lokasi baru di tingkat bawah tanah Palazzo Spini Feroni. Muzium menjangkau lebih empat bilik dan terdiri daripada koleksi lebih daripada sepuluh ribu model kasut yang dicipta oleh Ferragamo lebih daripada empat puluh tahun, dari dua puluhan kematian beliau pada tahun 1960. Muzium juga mempunyai koleksi kasut tempoh yang kecil (abad ke-18 dan 19), koleksi pakaian dari tahun 1959 dan seterusnya, koleksi beg tangan dari tahun 1970, dan arkib dokumen yang besar.

No comments:

Post a Comment