Monday, May 14, 2012

Pemacu Ferragamo

 sumber : Wikipedia

Selepas satu tempoh yang singkat bekerja kilang di Boston, Ferragamo menyakinkan adik-beradiknya untuk berpindah ke California, pertama ke Santa Barbara kemudian Hollywood. Di sini Ferragamo mendapati kejayaan, Pada mulanya beliau hanya membuka kedai untuk membaiki kasut. Walau bagaimanapun, reputasi yang berkembang maju sebagai 'Shoemaker untuk Bintang'. Dia tidak dapat menduga kenapa kasut yang cantik namun menyakitkan kaki, jadi dia meneruskan pengajian mengkaji anatomi di University of Southern California.

Selepas menghabiskan 13 tahun di Amerika Syarikat, Ferragamo kembali ke Itali pada tahun 1927, kali ini menetap di Florence. Dia mula mereka kasut untuk wanita terkaya dan paling berkuasa abad, dari Maharani Cooch Behar kepada Eva Peron Marilyn Monroe. Beliau membuka bengkel di Via yang Mannelli, menumpukan usaha dalam eksperimen dengan reka bentuk, memohon paten untuk model hiasan dan utiliti dan beberapa ciptaan yang berkaitan. Walaupun dia memfailkan untuk muflis pada tahun 1933 kerana pengendalian pengurusan yang buruk dan tekanan ekonomi, Ferragamo tetap memperluas operasinya pada tahun 1950 memiliki tenaga kerja sekitar 700 orang tukang yang pakar menghasilkan 350 pasang kasut buatan tangan dalam masa sehari.

Ferragamo sentiasa diiktiraf sebagai berwawasan, reka bentuk dari seni kelihatan ketara pelik namun elegan, sering menjadi inspirasi utama untuk pereka kasut lain masa dan seterusnya. Salvatore Ferragamo meninggal dunia pada tahun 1960 pada usia 62 tahun, tetapi namanya hidup sebagai sebuah syarikat antarabangsa, yang telah memperluaskan operasi termasuk kasut mewah, beg, Kacamata, aksesori sutera, jam tangan, minyak wangi dan garis sedia untuk memakai pakaian . Pada kematiannya isterinya senyap dan kemudian enam anak mereka (Fiamma, Giovanna, Fulvia, Ferruccio, Massimo dan Leonardo) menguruskan syarikat Ferragamo.

Ciptaan beliau yang terkenal adalah dikatakan "Heel Sangkar". Fiamma (anak perempuan Salvatore sulung yang meninggal dunia pada tahun 1998) mewarisi bakat yg tak dpt ditiru ayahnya dan datang dengan "pam Vara" pada tahun 1978.
Syarikat yang kini dimiliki oleh keluarga Ferragamo itu, yang pada bulan November 2006 termasuk Wanda balu Salvatore, lima anak, 23 cucu dan saudara mara lain.
Terdapat adalah 1 peraturan bahawa hanya 3 ahli keluarga boleh bekerja di syarikat itu, mendorong sengit persaingan. Untuk meredakan ketegangan ini, pada bulan September 2006 keluarga mengumumkan rancangan untuk mengapungkan 48% daripada syarikat di pasaran saham, dan sejak Oktober 2006 Michele Norsa telah berkhidmat sebagai pengurusan dan ketua pengarah. 

Walau bagaimanapun, seperti Januari 2008, pelan ini mungkin akan ditahan di tengah-tengah kegawatan dalam pasaran kewangan. Jika penyenaraian pada hasil pasaran saham, dana akan diarahkan terutamanya ke arah membina kedudukannya di China. Syarikat menyambut ulang tahun ke-80 di Shanghai.

No comments:

Post a Comment