Sunday, May 27, 2012

Siapa Ferragamo?

Terkenal kerana reka bentuk dan juga membuat kasut bergaya pelbagai untuk selebriti, Salvator Ferragamo dilahirkan di Itali pada tahun 1898 di sebuah bandar kecil yang dipanggil Bonito. Ini adalah lebih lama dalam tahun 1920-an sebelum beliau mempunyai peluang untuk membuka syarikatnya sendiri - Ferragamo.
 
Koleksi kasut ballet

Kemasyhurannya berasal dari fakta bahawa inovasi itu apabila ia datang untuk kasut adalah sangat jelas. Tumit sangkar dan tumit baji semua sebahagian daripada ciptaan beliau.

Ferragamo membuat pemasangan kasut pada seawal umur 9 tahun. Ini adalah tepat apabila dia sedar apa yang dia mahu lakukan dalam hidup. Beliau mempelajari seni membuat kasut di Naples selama satu tahun dan akhirnya mendapat untuk membuka kedai pertama di rumah keluarga mereka. Pada tahun 1914 dia berpindah ke Boston untuk bekerja untuk kilang kasut.

Dia dan adik-adiknya sekali lagi berpindah ke California di mana mereka meluangkan masa di Santa Barbara sebelum berpindah ke Hollywood di mana beliau akan membuka kedai.

Kebanyakan pesanan yang datang dari selebriti yang sangat banyak dan kemudian beliau digelar 'tukang kasut untuk bintang-bintang. Beliau bagaimanapun tidak berpuas hati dengan nama ini kerana dia perlu mencari jalan untuk membuat kasut bukan sahaja menarik tetapi lebih selesa
Oleh itu, beliau mengkaji anatomi manusia di Universiti Selatan California.
 
Kelainan rekabentuk kasut mewah

Beliau kemudian berpindah kembali ke Itali pada tahun 1927 untuk memulakan syarikat sendiri.
Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna dia berhenti membuat kasut untuk selebriti. Dia masih membuat kasut untuk bintang seperti Marilyn Monroe dan Eva Peron.

Pada 7 Ogos 1960, pereka kasut yang hebat dan pembuat Salvator Ferragamo meninggal dunia. Beliau bagaimanapun meninggalkan satu legasi kejayaani. Syarikat beliau, Ferragamo, masih berkembang sehingga ke hari ini membuat kasut, jam tangan, beg dan pakaian maka sesiapa yang memiliki produknya akan berasa bangga dan dilabelkan mewah.
Antara koleksi pewangi

Koleksi barangan kulit

No comments:

Post a Comment